Tuesday, September 23, 2008

rintihan hati seorang rakan...

salam..
ape khabar rakan2 sekalian.. haha.. saya baru selesai melakukan aktiviti bersahur bersame teman2 yg dikasihi.. bersahur di restoran berlambang huruf 'M' berwarna kuning dimana maskotnya ialah seorang badut berambut merah yg sekilas pandang wajahnya meminta minta sepotong penampar.. tp di bulan puasa ini, saye tidak memenuhi hasrat wajah badut tersebut.. mungkin saya seorang penyabar dan mungkin juga saya tak mahu dipanggil tak berakal kerana bergusti dengan sebuah patung.. hahaha... sambil memandu kepala saya tidak berhenti henti berfikir tentang pelbagai perkara.. ada sebahagian yg tidak sesuai dinyatakan di sini kerana dikhuatiri akan mendatangkan perasaan kurang enak kepada para pembaca sekalian.. mungkin ade antara rakan2 yg nak tau apekah benda tersebut betul tak.. simpan saje perasaan itu kerana saye tidak akan menceritakannya.. hahaha.. takpe.. tp ade sebuah cerita yg saya ingin kongsi bersama.. cerita ini diceritakan kepada saya oleh tuan pencerita pada jam 8 mlm sebentar td.. beliau ingin saya mempublish cerita tersebut di sini.. agak pelik permintaan beliau tapi saya tunaikan sbb saya pun ketandusan idea ape yg nak ditulis lagi.. huhu... ikuti kisahnya...

selepas berbuka, sedang saye asyik mencandat sotong, saya didatangi seorang rakan saya yg bernama Ralairalaikandu(dah sah2 bukan name sebenar).. riak wajahnya seakan akan beliau baru selesai di cemuh dan diludah oleh jirannya.. "apehal ko ni?" kata saya secare curious.. "uuf suup walai sum pai pai karatas upai na" kata Ralai.. oh lupe sy nak nyatakan.. Ralai gemar berbahasa sanskrit bila berbicara dgn sy.. jadi, biar saya terjemahkan supaya semua pembaca paham.. ape yg ralai katakan ialah, "aku ade masalah la yg nak aku ceritekan kat ko.. saje2 nak lepaskan ape yg terbuku di hati aku kini.. harap2 ko sedia mendengar".. "oh, okay.." balasku selamba.. "Buyo, aku nak tgk mase depan.." kata ralai.. "uhuk2.. huk.. hmphss... ape die? ulang suara?" kata saya sambil tersedak.. lari semua sotong2 yg saya candat.. "aku nak tau ape akan jadi mase depan.. supaye aku x pyh susah2 pk pasal skang.. aku xnak hidup dlm tanda tanya.."kate ralai bersungguh sungguh.. "ape sangat la tande tanye yg ko pk skang ni.. macam besar sangat je masalah ko ni haa.."kata saya sambil mengusap pipi ralai yg sudah mula menitiskan peluh2 dingin.. "mcm2 yg aku pk, mase depan aku, hidup aku, hati aku.. banyak.. ko pun tau pasal masalah cinte aku kan.." kata ralai dgn nada yg tegas.. xtau sy kenape die guna nada tersebut sedangkan sepatutnya die menggunakan nada yg lebih sayu dan tragis.. tp saya layankan.. "tak habis2 dgn masalah cinte ko tu.. letih la aku dgr.." balas saya dalam hati.. "ooo.. aku paham aku paham.. aku tau aku tau" balas saya dalam realiti..

setelah saya selesai mendengar masalah ralai tersebut, die pun berlalu pergi.. sy x sempat memberi pandangan saya kerana ketika itu saya ketandusan idea.. dia menyuruh saya membalas di dalam blog sahaja.. sempat juga beliau menyebat dua beg plastik besar berisi sotong2 yg saya candat sebentar td.. takpe, kwn punye pasal.. jadi, Ralai kawanku, sila baca ape pandangan saye okeh..

mcm ni.. kehidupan, mmg banyak masalah die.. bak kate org2 tua, asam garam kehidupan.. mase depan pulak, mmg kita xtau ape yg akan jadi.. sbb itu namenye mase depan.. bole kalo kita nak fikirkan pasal mase depan.. tapi kalau rase2 aktiviti berfikir tu semakin lama semakin extreme, berhenti lah.. bole difikir, tp jgn difikirkan sangat.. haaa camtu.. kawan, whatever will be, will be.. percaya pada Qada' dan Qadar.. percaye pada hikmah yg tersembunyi.. hidup, teruskan.. masalah, selesaikan.. hati kecewa, biarkan.. perut lapar, makan.. kepala bercelaru, huraikan.. hidupan dalam laut, ikan.. bosan, bersukan.. macam2 lagi la kan..

Ralai kawanku.. perasaan yg kau simpan itu, tak mungkin sesiapa rasa.. sebab takde seorang manusia yg sama mcm kau.. ape yg ko rase, ko luahkan jika perlu.. ko simpan jika sudah sampai mase untuk ko bergerak.. nasihat aku.. seperti biasa.. SABAR.. sabar lah.. dan senyum selalu.. ade kawan2, isikan hati kosong ko tu.. jgn buat muke separa kera dah tau.. huahuahua..

selesai hal pasal ralai.. haha.. sebagai rakan, saya mmg sedia membantu rakan lain yg memerlukan.. hari ini mungkin akan sibuk sedikit.. nak bayar hutang2 kepade universiti tercinta.. selambe je ko bar aku yea wahai university.. xpe2.. aku grad nanti aku cabut lambang MMU besar kat depan tu letak kat umah aku.. padan muke ko.. hari ni nak membeli kad raya.. kirimkan pada org di hati.. haha.. apekah.. ingin berjumpa puan Zarina terchenta.. kalo tidak, x dapat nak daftar subjek.. otak ligat berfikir alasan nak bagi bile die tanye kenape attendance byk merah.. saye jiwa kacau puan.. haha.. maaf la puan.. huhu.. rindu pade arwah Tok.. raye tahun ni Tok xde.. Alfatihah.. Apis rindu Tok.. Tok, Apis dah ade blog.. hehe.. mengalir beb air mate jantanku.. haha.. sebelum saye lebih merepek dgn extreme lagi, mungkin saye patut stop dulu.. haha.. baiklah, semoga jumpa lagi di post2 yg akan datang.. jaga diri.. salam..

'it aint much, but its life'


2 comments:

Abdullah Azhar said...

hooo buyoo pasni aku pn nk kasi tau masalah aku kat ko laaa,,

nnti ko kasi feed back kat blog ko..

tp aku takmo name ralai, tauk name aku rohkhudus k, kekekeke...

apa yang kau tulis sume betul..

tuanBuyo said...

haha.. xde hal beb.. tibe2 aku teringat assignment prob kite esok.. haha.. huhuhu...