Monday, September 22, 2008

new day.. same ol' life..

salam...

tadaaa... saye kembali lagi.. huhu.. dan kali ni, saye tibe2 mcm dapat mood nak tulis psl kehidupan.. amacam, menarik x? hikhik... kalo ko rase x menarik pon pedulik hape aku.. blog aku ye tak.. haha xde la gurau je.. sit back, and just read the damn thing okeh.. hahaha...

baiklah.. kepada sesape yg rase kehidupan die x menarik, hambar, selalu down je, x penah up, sucks, dan yg sebahase dgnnye, saye just nak cakap, alahai kesian nye ko ni.. camtu hidup ko? isk isk isk.. haha.. rilek2 gurau je.. sebenarnye, dlm hidup kite ni, kite yg tentukan.. down mcm mane sekalipun, kalau kite xnak down, x down la kan.. pucuk ubinya, diri kita.. sebenarnye pucuk pangkal, tp aku malas nak drag mouse nak edit.. aku punye suke la..

okeh.. penah x korang amek mase sedikit, renung balik kehidupan korang.. ape yg korang dah capai, and untuk sape korang buat benda ni semua.. ade yg kate utk parents, ade yg kate utk kwn, ade yg kate utk awek/boyfriend, ade yg kate utk jiran, ade yg kate utk bilal masjid taman perumahan die, mcm2 la kan.. tapi, pade pandangan saye, kalau kite xnak buat utk diorang sekalipun, buat utk diri sendiri.. utk mase depan sendiri.. and bile kite dah set our mind to it, buat sungguh2.. mulakan hijrah.. hijrah bukan aje bermaksud pergi ke tempat lain.. maksud hijrah ialah berpindah ke sesuatu yg lebih baik.. lebih kurang berubah menjadi lebih baik la kalo nak diterjemah ke bahase melayu moden..

mungkin ade antara kita yg rase mcm dah x bole berubah, atau rase perangai tu dah teruk sgt2 dah, and x berbaloi pon nak berubah.. kalo rase mcm tu, teruskan membace.. kalo x rase camtu pun, bole terus membace.. kalo buta huruf, mmg x bole membace la kan.. so, mintak tlg kwn2 yg bole membaca.. jgn putus asa.. penah dengar pepatah 'kembali ke pangkal jalan' tak? haa kalo x penah, rajin2 la menonton drama melayu atau sila tanya guru bahasa melayu sekolah menengah anda.. mesti ko kene marah punye la.. okeh, pepatah ni bukan bermaksud bile kite wat silap je, patah balik ke jalan first kite start.. kalo mcm tu sampai bile pon aku x gerak2 kan... pada pandangan saya, org yg buat pepatah ni melihat kehidupan ni sebagai satu perjalanan atau journey.. sy sambung di perenggan baru yea..

right.. dalam journey yg sentiasa menuju ke hadapan pulak, kite xkan terlepas dari buat kesilapan.. sbb kita ni manusia yg x sempurna.. jadi, bila sahaja kita rasa menyesal, dan nak berubah(kembali ke pangkal jalan), jangan pulak kite patah balik ke keadaan lame.. contoh: abu(24 tahun) berkata, "aduii menyesal gile aku buat bende tu.. aku rase aku nak kembali ke pangkal jalan la.. mase aku form 5 dulu aku x wat plak bende tu.. mungkin aku kene kembali ke jalan mase aku form 5 kot".. lalu keesokan harinya abu pun mendaftarkan dirinya di sekolah menengah berdekatan utk kembali ke form 5.. ape ke bengapnye jantan tu.. hahaha.. bukan.. bukan mcm tu yea.. mcm ni.. kehidupan, mesti terus bergerak ke hadapan.. menyesal, bukan x bole, tp jgn sampai menjejaskan diri sendiri.. kembali ke pangkal jalan, bermaksud berubah.. mengubah diri sendiri utk menjadi yg lebih baik.. teruskan hidup, ambil pengalaman dan ilmu2 yg boleh kita gunakan sepanjang perjalanan ni.. gunakan sebaiknya supaya kehidupan kite lebih bermakne dan diberkati.. Insyallah.. hari ini mesti lebih baik dari semalam.. hehe..

semoga berjumpa lg di post2 yg lain.. salam...

'it aint much but its life'

3 comments:

Haruhito said...

oit sempat lagi berblog, java da siap ker?

tuanBuyo said...

blogging dulu.. haha..

Anonymous said...

wah =D