Sunday, September 21, 2008

1st and much more to come...

salam.. 

uuuu beginikah suasana di dalam blog? makin ramai yg dah ada blog sendiri, jadi aku sebagai seorang yg tak ingin ketinggalan, tercicir, dan mcm2 lagi ingin mencuba sendiri.. haha.. apekah..

jadi, tanpa melengahkan masa, mari kita tinjau2 ape yg nak ditulis hari ini, atau ditaip.. same je.. hari ini saya(ececece) terasa ada mood utk bercakap tentang hati.. haha.. macam2 persoalan pasal hati ni.. sbb ianya mmg sesuatu yg kompleks.. ade yg selalu berkata, ikut hati, mati.. benarkah? hehe tapi bukan ke ajal tu di tangan Tuhan.. hikhik.. rasenye bukan itu maksud ayat tersebut ye tak.. maksud ayat tersebut, pada pandangan saye sendiri, ialah mcm ni... setiap keputusan yg kita buat, atau rancang nak buat, atau teringin nak buat, atau terpaksa buat, mesti melalui beberapa proses.. mula2, kene difikirkan sebab dan akibat.. akibat bile kite ambil keputusan tersebut.. jadi, benda2 ni akan dibuat atau diproses di otak, dan akal.. ambil keputusan yg akan menyebabkan akibat buruk yg paling minima.. baik utk diri sendiri, org lain, dan persekitaran(haiwan, tumbuhan mahupun bangunan) hahaha...

tidak semua keputusan yg patut kita ambil akan menyebabkan hati kita girang tak terkate.. haha.. sbb bukan semua yg kita nak kita akan dapat.. setuju? dan tidak semua yg kita nak tu adalah yg terbaik utk kita.. sbb yg tahu ape yg terbaik, tetap DIA YG SATU.. jadi, buatlah keputusan berdasarkan ape yg patut kita lakukan, bukan ape yg kite teringin lakukan.. ade kwn saye penah cakap, "buyo(panggilan manje saya), we are men.. and as men, we must do what we should do, not what we wanted to do"... dan saye seperti biase dgn ego yg tinggi membalas, "ah, pedulik ape ko.. hati aku, aku punye suke la.. ko tak paham ape aku rase" dan balasan ini saya lakukan di dalam hati sahaja.. haha.. balasan lisan yg saya bg ialah, "true that, true that".. poyo poyo aje.. haha..

jadi, kepada sesiapa di luar sane yg masih blur, atau kabur jika diterjemah ke bahasa melayu, utk membuat keputusan, just fikir dalam2, akibat keputusan anda dahulu.. ingat, ikut hati, mati.. kalau x mati pun sakit la kan.. haha.. jangan jadi bodoh, jadilah pandai.. tak dinafikan saya selalu jugak buat keputusan bodoh atau kurang cerdik.. tp itu la kehidupan.. semua yg terjadi, ade hikmahnye.. tp jgn la pulak tiap2 hari soal diri sendiri, "mane hikmahnye? mane? mane? mane weii??"... itu just akan membuatkan diri anda semakin gila dan membuktikan bahawa anda ni mmg tak penyabar langsung orangnye.. hahaha... tarik nafas dalam2.. hembus.. tunggu dan lihat ape yg terjadi, sabar, dan teruskan kehidupan.. hehe.. kehidupan ni panjang lagi.. kalau kehidupan kat dunia ni pendek(bg yg pendek umur), masih ade kehidupan akhirat.. itu janjiNya..

oh ya, jgn sesekali lokek senyuman.. senyum tu kan sedekah.. hehe.. jadi, sampai berjumpa lg di blog akan datang.. salam..

'it aint much, but its life'

10 comments:

Abdullah Azhar said...

hahahaha tak nk kalah cam adik aku,, sape plk adik aku.. kahkahkah

tuanBuyo said...

hehhehe.. elelelele.. xnak mengaku adik konon... ye la, kawan karib ko... hahaha...

Rotten Apple said...

best2 buyo, respect! teruskan berfikir dan menulis. Thumbs up for you!

Abdullah Azhar said...

haaahah demnnn...kwan karib laaa~~~

aku bace ko nyer post, deeppp nyerr..

kamon buyoo kite hapi2 kat blog..

leave out all the rest... kahkahkah!

..::ciaobella::.. said...

buyo2!! welkam!! ahaks :) i got ur back bro :)

tuanBuyo said...

thank you for all the comments.. hehe.. yeahhh leave out all the rest...

Anonymous said...

perghh suda ade blog kah.. hebak2

tuanBuyo said...

waa.. abg sab pon bace blog aku weii... what an honor... yeaaahhh...

eYaNacOMeY said...

waa..dah ade Blog!!..welcome to our group!!haha..keep it Blogging dude.. :)

p/s:Salam lebaran..raya jemputlaa dtg umah..hikhik..

Anonymous said...

welcome to the blog world buyo! ;)